Wednesday, May 29, 2013

**KaMI dAn SUFAHokI**

Assalamua'laikum sahabat semua~~~

Siapa pernah bermain hoki?, tahukah anda bagaimana permainan hoki ini?, anda pernah menyertai mana-mana kejohanan hoki?, anda pernah menjuarai mana-mana kejohanan hoki?, sejak bilakah anda menceburi bidang sukan hoki ini?


Walaupun hoki tidak sepopular seperti bola sepak tetapi hoki adalah salah satu permainan yang telah lama dimainkan oleh manusia. Ia mula dikenali sebagai sukan demonstrasi di Sukan Olimpik pada tahun 1900 dan dijadikan salah satu sukan yang ditandingkan pada tahun 1928. Sejak itu ia dimainkan dalam Sukan Olimpik.

Adalah sukar untuk menyatakan dengan pasti bila dan di mana dimainkan pertama kalinya. Sejarah menunjukkan hoki telah dimainkan lebih kurang 4000 tahun yang lalu di Mesir. Bukti ini ditunjukkan atas sebuah makam Bani Hasan dekat Minia, Mesir yang sekitar 2000 S. M. Ia menunjukkan saw lukisan yang menggambarkan dua orang melakukan buli seperti yang digunakan dalam permainan hoki.




Heee,,itu lah serba sedikit tentang hoki....yang menariknya dalam memor aku ni, aku teringat SUFA 2012 lepas, walaupun kami hanya menduduki tempat ke-2, tetapi pencapaian itu amat dibanggakan oleh semua (Teammate). Mana taknya, kami tidak pernah bermain hoki sebelum ini, hanya melihat rakan-rakan sahaja bermain.

Salah seorang daripada pasukan kami adalah wakil universiti untuk sukan hoki, dialah yang mengajar kami basic sukan hoki ini, latihan hanyalah selama 3 hari sebelum kejohanan, kami mulakan dengan kosong sehinggalah mampu menjuarai gelaran naib johan bagi permainan ini.

Tidak susah untuk mahir dalam sukan ini, hanya memerlukan minat dan latihan yang bersungguh siapa pun boleh bermain dengan baik. Apa-apa jenis sukan, semuanya memerlukan minat dan sikap tidak putus asa untuk belajar juga penting dalam diri bagi setiap individu.




No comments:

Post a Comment